Yhteydenotto
Osoite
Jalkojenhoito Päivi Miettinen
Väyryläntie 1 B 15, 83900 Juuka
Sähköposti:
miepaivi@gmail.com
Puhelin:
050 3582084
Aukioloajat:
MA-PE: 9.00 - 16.00
TIETOSUOJASELOSTE
REKISTERIN NIMI: T:mi Päivi Miettinen Juuka
REKISTERINPITÄJÄ: T:mi Päivi Miettinen, Väyryläntie 1 B 15, 83900 JUUKA
Y-TUNNUS: 2002184-5
REKISTERIASIOISTA VASTAAVA: Päivi Miettinen, Väyryläntie 1 B 15, 83900 JUUKA
PUHELIN NUMERO: +358 50 358 2084
HENKILÖTIETOJEN KIRJAAMINEN JA KÄYTTÖTARKOITUS
Kirjattuja henkilötietoja käytetään asiakassuhteen ylläpitoon, palvelun edellyttämään yhteydenottoon, laskutukseen, Hyvinvointi alueen palveluntuottajana Siunsoten säädösten mukaiseen ja edellyttämään seurantaan. Tietoja käytetään asiakkaan edunmukaiseen hyvään yksilöllisen palveluun.
REKISTERIN TIETOJEN SISÄLTÖ
Asiakkaan itsensä antamat ja hyväksymät tiedot. Tarvittaessa edunvalvojan /huoltajan /hoitajan antamat tiedot jotka välttämättömiä hoidon turvallisuutta ja seurantaa varten.
TIETOJEN LUOVUTUS
Yksityisen asiakkaan tietoja ei luovuteta kolmannelle osapuolelle, ellei hän ole tuetun hoidon piirissä tai muutoin holhouksen alainen, näissä tapauksissa vain häntä hoitavalle taholle tarvittaessa. Siunsoten palveluntuottajana palveluseteli asiakkaiden tiedot luovutetaan aina hoitojen jälkeen Siunsoten ohjeistuksen mukaisesti Siunsoten määräämälle henkilölle. Laskutuksen ja kirjanpidollisen toiminnan vuoksi asiakkaan nimi ja osoite tieto näkyy tilitoimistopalvelun yhteydessä, mutta heitä sitoo sama tietosuoja/vaitiolo velvollisuus lainsäädäntö. Tietoja voidaan luovuttaa asiakkaan suostumuksesta muille terveydenhuollon henkilölle, nämä sovitaan aina tapauskohtaisesti asiakkaan kanssa. Tietoja ei luovuteta Euroopan talousalueen tai EU:n ulkopuolelle.
REKISTERINSUOJAUS
Tietoja kerätään asiakasrekisteriin atk-tietokantaan, joka vaatii käyttäjätunnuksen ja salasanan. Tietoja kerätään myös ajanvarauskirjaan joka säilytetään ulkopuolisten ulottumattomissa. Palveluseteli asiakkaiden lähetteet säilytetään erillään muista asiakasrekistereistä mapissa joka säilytetään ulkopuolisten ulottumattomissa. Kaikkia näitä säilytetään yrittäjän koti osoitteessa asianmukaisesti suojatusti. Palveluseteli asiakkaiden tulostettavat paperiset hoitoselvitykset toimitetaan suoraan oman alueen terveysasemalle Siunsoten määräämälle henkilölle asianmukaisesti. Rekisteri hävitetään asiakas suhteen päätyttyä turvallisesti.
TARKASTUSOIKEUS
EPÄSELVIEN JA RIITATILANTEIDEN VARALTA
Omavalvontasuunnitelma
1. Palvelun tuottajaa koskevat tiedot
Palveluntuottaja Tmi Päivi Miettinen Juuka
Y-tunnus: 2002184-5
osoite: Väyryläntie 1 B 15, 83900 Juuka
Puh: 050 3582084
sähköposti: miepaivi@gmail.com internet sivut: www.jalkapaivi.fi
Vastuuhenkilö: Päivi Miettinen
2. Toiminta-ajatus
2.1 Arvot ja toimintaperiaatteet
- Ammatillisuus. Yrittäjä huolehtii, että kaikki toiminta perustuu ammatillisuuteen. Yrittäjä työskentelee vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa ja osaa ohjata asiakkaan tarvittaessa jatkohoitoon. Yrittäjä noudattaa eettisiä periaatteita ja toimii tasa-arvoisesti jokaisessa asiakastilanteessa. Yrittäjä huolehtii omasta ammattitaidosta kouluttautumalla ja pitämällä yhteyttä kollegoihin.
- Asiakaslähtöisyys. Hoito pohjautuu aina asiakkaan tarpeisiin ja toiveisiin, kuitenkin niin, että yrittäjä on ammattilaisena vastuussa hyvinvointia tukevan hoidon suunnittelusta ja toteutuksesta. Yrittäjä suunnittelee ja toteuttaa hoidon ja jatkohoidon asiakkaan kanssa yhteisymmärryksessä ja muuttaa tarvittaessa suunnitelmaa. Palvelu annetaan jalkahoitolalla tai tuodaan asiakkaan kotiin tai laitokseen ja yrittäjä toimii käynneillä asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioittaen.
- Turvallisuus. Yrittäjä huolehtii, että hoitotilanne pohjautuu luottamukseen ja asiakas kokee olonsa turvalliseksi. Yrittäjä ottaa asiakkaan mukaan hoidon suunnitteluun ja hoitotilanteessa asiakas on tietoinen hoitotoimista. Yrittäjä huolehtii, että käytettävät välineet ovat turvallisia ja oikein huollettuja sekä puhdistettuja. Asiakkaalla on oikeus saada tietää hoitovälineiden ja -tuotteiden koostumuksesta ja alkuperästä. Hoitotilanteessa yrittäjä huolehtii, että ympäristö ja esimerkiksi asiakkaan asennot ovat turvallisia. Asiakasta muistutetaan hänen oikeuksistaan.
- Asiakastyytyväisyys. Asiakastyytyväisyys ohjaa yrittäjän työtä ja suullista palautetta hoidosta saadaan hoitokäyntien yhteydessä. Yrittäjä muistuttaa asiakasta mahdollisuudesta antaa palautetta myös myöhemmin tai kirjallisesti, mikäli hän huomaa hoidon aiheuttaneen seuraamuksia. Potilasasiamiehen yhteystiedot ovat saatavilla ja yrittäjä ohjaa tarvittaessa ottamaan häneen yhteyttä.
2.2 Toiminta-ajatus
Jalkahoitolan toiminta-ajatuksena on tarjota jalkojen terveyttä tukevaa jalkojen kokonaisvaltaista hoitoa jalkahoitolassa tai asiakkaan kotona tai laitoksissa. Asiakas saa kokonaisvaltaista palvelua silloinkin, kun kodin ulkopuolella liikkuminen on vaikeutunut tai estynyt. Toimintaa ohjaa asiakaslähtöisyys ja palvelu suunnitellaan aina yhteisymmärryksessä asiakkaan ja tarvittaessa omaisen tai hoitajan kanssa. Palvelut ovat saatavilla yksityishenkilöille, kunnille, yrityksille ja yhdistyksille. Palvelut ovat arvonlisäverottomia.
3. Omavalvonnan organisointi ja johtaminen
Omavalvonnasta päävastaa yrittäjä ja omavalvontasuunnitelma päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan useammin. Päivittämisen vastuuhenkilönä on yrittäjä. Yrittäjä vastaa siitä, että toiminta kokonaisuudessaan täyttää laissa ja sopimuksissa määritellyt vaatimukset. Yrittäjä kouluttaa itseään säännöllisesti sekä seuraa ajankohtaisia alalla tapahtuvia muutoksia tai toimintamalleja. Tiivis yhteistyö kollegoiden kanssa kehittää yrittäjää työssään. Omavalvontasuunnitelma on saatavilla sähköisesti yrittäjällä ja kaikkien nähtävillä yrityksen internet-sivuilla.
4. Henkilöstö
Yrittäjä on yksinyrittäjä ja suorittanut Jalkojenhoidon ammattitutkinnon 9.6.2009. Lisäksi yrittäjä on koulutettu hieroja (v.2007). Yrittäjän tiedot löytyvät JulkiTerhikistä. Yrittäjä huolehtii itse ammattitaitonsa ylläpidosta ja osallistuu koulutuksiin tarpeen mukaisesti. Yrittäjä tunnistaa oman osaamisensa ja toimii vastuuntuntoisesti oman osaamisensa rajoissa. Yrittäjä huolehtii omasta työhyvinvoinnistaan.
5. Toimitilat, laitteet ja tarvikkeet
Yrityksellä on yleiset toimitilat. Palvelut tarjotaan jalkahoitolalla tai asiakkaiden kotiin ja hoitolaitoksiin. Yrityksen laitteet ja tarvikkeet säilytetään yrittäjän jalkahoitolalla niille varatussa paikassa. Käytössä yrittäjällä on Podotronicin Nestesumuyksikkö sekä Maxi kuumailmasterilaattori ja RK 31 Ultraäänipesulaite. Edellä mainitut laitteet ovat CE-merkittyjä lääkinnällisiä laitteita ja niiden käyttö- ja turvallisuusohjeet säilytetään jalkahoitolalla. Laitteiden toimintakuntoa seurataan ja tarvittaessa ne huolletaan asianmukaisesti. Osa välineistä, esimerkiksi leikkurit ja pora, lähetetään tarvittaessa ulkopuolisen huollettavaksi ja sille ajalle yrittäjä huolehtii varavälineiden käyttömahdollisuudesta. Kaikki hoitovälineet ja -tarvikkeet sekä suojavarusteet yrittäjä hankkii terveydenhuollon ja jalkojenhoidon ammattilaisille suunnatuista myymälöistä tai verkkokaupoista, joissa myydään korkealaatuisia terveydenhoitotyöhön tarkoitettuja välineitä. Esimerkkeinä Mills enterprises, Hoitolatukku, Keski-Suomen paperi- ja pesuainevälitys Oy.
Hoitovälineiden huoltaminen. Koska palveluita toteutetaan myös koti- ja laitoskäynteinä, yrittäjä huolehtii, että välineet ja tarvikkeet kuljetetaan kuljetuslaukussa, jossa ne pysyvät puhtaina ja joka estää niiden vaurioitumisen kuljetuksen aikana. Hoidon aikana käytettyjen instrumenttien, kuten poranterien ja instrumenttien huolto aloitetaan heti hoidon jälkeen Hydragel-suihkeella tai UÄ pesurilla 2% Erisan des liuos. Hydragelsuihke estää lian kiinnittymisen ja mikrobien lisääntymisen instrumenttien pinnalla. Välinehuolto toteutetaan jalkahoitolalla sille varatussa tilassa. Instrumentit pestään ja laitetaan 2 % Erisan des -liuokseen 30 minuutiksi. UÄ pesuria käytetään irrottamaan likaa poranterien ja instrumenttien pinnalta. Desinfioinnin jälkeen välineet steriloidaan kuumailmasterilaattorissa 180 asteessa tunnin ajan. Indikaattoriteippi kertoo kuumeilmasterilaattorissa tehdyn välinehuollon toteutuneen onnistuneesti. Käytössä olevista puhdistus- ja desinfiointiaineista yrittäjä säilyttää käyttöturvallisuustiedotteet tulosteena. Hoitotyöstä syntyvän normaalin jätteen yrittäjä lajittelee roska-astioihin. Riskijätteen yrittäjä kuljettaa särmäjäteastiassa ja huolehtii sen asianmukaisesta hävityksestä. Särmäjätteet säilytetään jalkahoitolalla ohjeiden mukaisesti, kunnes ne hävitetään asianmukaisesti.
Yrittäjällä on käytössä kannettava tietokone, jonka käyttö on mahdollista vain yrittäjällä itsellään. Yrittäjällä ei ole käytössä nettiajanvarausjärjestelmää. Asiakastiedot tallennetaan muistitikulle. Asiakaskortistoon tallentuu asiakkaan perustiedot, joita ovat nimi, puhelinnumero ja osoite sekä mahdollinen edunvalvoja. Siunsoten palveluseteli jalkahoito asiakkaiden tiedot jalkahoidoista on tallennettu erilliselle muistitikulle, siunsoten määräysten mukaisesti. Ja heidän tiedot poistetaan siunsoten määräysten mukaisesti hoito- suhteen päätyttyä. Muistitikut säilytetään yrittäjän kotiosoitteessa lukitussa kaapissa. Tietokone ja puhelin ovat suojattu salasanalla. Tietokone on suojattu virustorjuntaohjelmalla.
6. Potilasasiamies
Potilasasiamies on Siunsoten hyvinvointialueen potilasasiamies.
Potilasvakuutuslaki 948/2019 (Potilasvahinkolaki 585/1986) määräävät, että terveyden- ja sairaanhoitajan vastaanottoa toteuttavan yksityisen elinkeinonharjoittajan on osoitettava toiminnalleen potilasasiamies. Potilasasiamiehen tehtäviin kuuluu antaa neuvoa ja tietoa potilaan asemasta ja oikeuksista. Potilasasiamies auttaa tarvittaessa potilasta selvittämään ongelmaansa hoitopaikassa. Hän myös neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen, kantelun tai Potilasvakuutuskeskukselle tehtävän potilasvahinkoilmoituksen tekemisessä. Potilasasiamiehen yhteystiedot ovat näkyvillä verkkosivuilla. Potilasasiamiehen tehtäviin ei kuulu ottaa kantaa potilaan taudinmääritykseen tai hoidon sisältöön. Hän ei myöskään ota kantaa siihen, onko potilaan hoidossa tapahtunut hoitovahinko tai –virhe. Potilasasiamies ei tulkitse potilasasiakirjoja.
7. Lääkehoito
Yrittäjän tarjoamien palveluiden yhteydessä ei toteuteta lääkehoitoa.
8. Riskien hallinta
Toiminnan riskitekijöinä voidaan nähdä:
- laitteisiin liittyvät riskit
- hoitotoimenpiteisiin liittyvät riskit
- aseptiikkaan liittyvät riskit
- asiakkaaseen/omaiseen liittyvät riskit
- hoitotilaan liittyvät riskit
- tietosuojaan liittyvät riskit
Riskien tiedostaminen on osa niiden ennaltaehkäisyä. Riskit pyritään tunnistamaan, ennakoimaan, hallitsemaan ja poistamaan tekemällä jalkojenhoitolalle turvallisuussuunnitelma. Turvallisuussuunnitelma tarkistetaan vuosittain ja tarkastuksesta vastaa yrittäjä itse. Riskien varalta pyritään kouluttautumaan. Mikäli sattuu läheltä piti-tilanne tai havaitaan epäkohta, on tärkeää, että tilanne käydään läpi ja siitä otetaan opiksi. Yrittäjällä on vastuu tuoda esille riski- ja vaaratilanteet. Haitta- ja vaaratilanteet ilmoitetaan välittömästi asiakkaalle suullisesti ja tarvittaessa tehdään jatkosuunnitelma tapahtuman käsittelemiseksi ja ehkäisemiseksi. Haittatapahtumista otetaan opiksi ja ne käsitellään avoimesti asianomaisten kanssa. Asiakkaan turvallisuus on yksi yrityksen tärkeimmistä periaatteista ja sitä pidetään yllä avoimen keskusteluyhteyden turvin niin hyvien kuin haastavien asioiden käsittelyssä. Turvallisuussuunnitelman tekoa ohjaavia lakeja ovat työturvallisuuslaki (738/2002), työterveyshuoltolaki (1383/2001), laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta (44/2006), tapaturmavakuutuslaki (608/1948) ja laki terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista (629/2010).
9. Potilasasiakirjat ja henkilötietojen käsittely
Yrityksellä käytössä ajanvarausjärjestelmänä pöytäkalenteri, johon kirjataan asiakkaan perustiedot; nimi, puhelinnumero ja tarvittaessa osoitetiedot. Tietokoneella muistitikulle kirjataan asiakasrekisteri johon kerätään asiakkaasta nimi, yhteystiedot ja hoitokerrat. Yritys toimii asiakkaiden henkilötietojen osalta ns. rekisterinpitäjänä. Hyvinvointialueen palveluntuottajana yrittäjä toimiin tilaajan määräysten ja ohjeiden mukaisesti. Asiakkaan tietoja ei tulla luovuttamaan ulkopuolisille. Tietokone vaatii erillisen käyttäjätunnuksen ja salasanan. Yrittäjä säilyttää ne huolellisesti vain omana tietonaan. Tietokone on suojattu virustorjuntaohjelmilla. Muistikulut säilytetään lukitussa kaapissa yrittäjän kotiosoitteessa. Potilasasiakirjat hävitetään silppuria apuna käyttäen asiakkaan niin pyytäessä tai viimeistään asiakkuuden päätyttyä.
10. Potilaan osallistumisen vahvistaminen ja muistutusten käsittely
Yrittäjä omalla toiminnallaan huolehtii siitä, että asiakas tiedostaa omat oikeutensa hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa. Asiakkaalla on oikeus ja velvollisuus antaa palautetta yrityksen toiminnasta joko suullisesti tai kirjallisesti. Kirjalliseen reklamaatioon vastataan mahdollisimman pian, viimeistään viikon sisällä. Reklamaation asiakas voi tehdä suoraan yrittäjälle. Jos asiakas kokee, että on tapahtunut hoitovahinko tai -virhe, yrittäjä ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä potilasasiamieheen (kts. kohta 6).
11. Omavalvonnan toteuttamisen seuranta ja arviointi
Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään vuosittain tai tarpeen mukaan. Omavalvonnan seurannasta ja arvioinnista vastaa yrittäjä. Omavalvontasuunnitelma tulee nähtäville yrityksen kotisivuille. Suunnitelma näytetään tarvittaessa asiakkaalle tai muulle yhteistyötaholle sitä pyydettäessä.
Omavalvontasuunnitelman viimeisin tarkistaminen 21.9.2024